Copyright © 2019 Studio Balanse - Medisinsk Yogasenter i Tønsberg

post@studiobalanse.no   *   975 98 430

 

Rygg, nakke & migrene

Det er ikke mange forunt og aldri ha vondt i ryggen. Enten i korsryggen, mellom skulderbladene, i nakken, skuldrene, brystet - eller hodet. Det antas at hele 80% av befolkningen sliter med vond rygg i kortere eller lengre perioder - det har blitt den nye folkesykdommen og den største årsaken til sykemeldinger.

 

Plager og vondter i disse områdene henger oftest sammen. Muskler, bindevev og nervebaner har tette forbindelser, bla. henger kjeve og bekken nøye sammen, slik at f.eks. kjevespenninger p.g.a. stress kan gi deg vondt i hofter og korsrygg. Stiv ryggmuskulatur kan slå ut i migrene. Stram diafragma (den store pustemuskelen) er også roten til mange vondter knyttet til hofter, rygg og hode. Derfor er de gode pusteøvelse i MediYoga så effektive for denne type smerter.

 

Dersom du sliter med hodepine eller migrene, kan du i tillegg til kursene, ha stor nytte av å gjøre øvelser jevnlig hjemme. Per Söder har utviklet egne migreneprogram til hjemmebruk som består av en CD og instruksjonshefte.

 

Her kan du lese mer om Per Söder.

Ryggflex - en favoritt!

Denne øvelsen er en av de mest grunnleggende i Medisinsk yoga. Den tøyer ryggsøylen, myker opp og øker gjennomblødningen i ryggmuskulaturen. Den strekker pustemuskulaturen i brystkassen,   stimulerer flyten i lymfekarene langs ryggraden og spinalvæskens flyt rundt ryggmargen.

 

Slik gjør du den:

  1. Sett deg med korslagte ben, ryggen er rak.

  2. Plasser hendene på det ytterste fotleddet.

  3. Lukk øynene, og begynn å bøye ryggraden, frem og tilbake.

  4. Pust inn fremover, pust ut bakover og tenk mantraet SAT på vei frem over og NAM på vei bakover.

  5. Bevegelsen fremover handler om å  strekke på ryggen, løfte brystkassen så høyt du kan, og samtidig presse lenderyggen frem. Hodet holdes rett  hele tiden.

  6. Bevegelsen bakover  handler om å krumme ryggen bakover så den får form som en banan.

  7. Gjør øvelsen rolig frem og tilbake 1-3 minutter, gjerne flere ganger om dagen, gjerne på kanten av en stol med hendene på knærne i stedet.

Ryggøvelsene til MediYoga er utviklet i samarbeid med Karolinska Institut i Stockholm i forbindelse med et forskningsprosjekt på pasienter med kroniske ryggsmerter. Det er siden brukt på titusenvis av personer.

 

Øvelsene er enkle og langsomme, med dyptgående virkning som gjør at parasympaticus aktiveres og spenninger i muskulaturen lettere slipper taket.

 

Når spenningene forsvinner, minsker eller forsvinner ofte smertene.