Etter Cathrine Mathiesens YOGAMAMMA lærerutdannelse: yoga gjennom graviditet, fødsel og barseltid. Les mer om Cathrine og Yogamamma [her]

"Gravidyoga er noe av det beste du kan gi deg selv og babyen under svangerskapet."

Hvis man ikke har gjort yoga tidligere anbefales det å vente til etter uke 12 av svangerskapet før man begynner med yoga eller før man begynner med noe som helst nytt som kroppen ikke er vant til. Dette er for at kroppen skal få bruke sine ressurser til å sikre svangerskapet i en periode som mange regner som "usikker". 

 

Hvis kroppen din er vant til yoga, kan du godt gjøre yoga hele svangerskapet, også første trimester. Det viktigste er å lytte til kroppen og ikke utsette den for belastning eller sjokk. 

Yogamamma del 1 - Gravidyoga er etter Cathrine Mathiesens omfattende lærerutdannelse i yoga for gravide og representerer essensen av feminin yoga: en lyttende, intuitiv og nærende praksis som bringer deg nærmere din feminine kraft. Det vil også brukes elementer fra medisinsk yoga for gravide.

 

                                              Start onsdag 26. august 2021 kl 1630, kr 1 595,- for 8 ganger. 

Gravidyoga - del 1 av Yogamamma

Yogamamma del 1 - Gravidyoga er en helt unik fødselsforberedende praksis som kan hjelpe deg som er gravid til å ønske et nytt liv velkommen med frisk og sterk kropp, et rolig sinn og et åpent hjerte!

Hard fysisk trening som jogging og spinning passer ikke alltid like godt når man er gravid. Kroppen din vil derimot sette stor pris på en myk og skånsom treningsform som vektlegger tilstedeværelse, pust og avspenning. 

Øvelsene fremmer styrke, smidighet, balanse og sirkulasjon og gjøres med tilstedeværelse. Du lærer pustens rolle og pusteøvelser som kan redusere stress, angst, skape balanse og fremme hvile og søvn. Mellom hver øvelse er det en kort eller lengre hvile, for å gi kroppen tid til å absorbere de skjønne øvelsene. Hver time avsluttes med avspenning.

Hvorfor yoga er bra for deg som er gravid:

  • Stimulerer blodsirkulasjonen. God blodsirkulasjon har betydning for bl.a. livmor, bein og hjerne.

  • Styrken du får av å trene yoga kommer godt med under svangerskapet. Hormonendringer gjør skjelettmuskulaturen løsere, samtidig som du må bære den ekstra vekten. 

  • Mange opplever at yogaøvelsene har god effekt på hodepine og anspent muskulatur.

  • Gjør det lettere å slappe av og stresse ned. De fleste sover bedre etter å ha praktisert yoga.

  • Gjør kroppen mykere.

  • Flere stillinger avlaster kroppen og er gode hvilestillinger.

  • Gir deg tid til å bare være gravid og komme i bedre kontakt med babyen i magen din. 

  • Du lærer pusteteknikker som er nyttige under fødselen.

  • Nervesystemet balanseres og oksygentilførselen øker, noe babyen i magen vil nyte godt av.

Mamma/baby-yoga - del 2 av Yogamamma

Yogamamma del 2 - Mamma/baby yoga er for deg som er "nybakt" mamma med baby fra 6 uker fram til det begynner å krabbe eller begynner å få stor bevegelsesradius. I denne helt spesielle tiden i livet, kan yoga være viktigere og vakrere enn noen gang. Du veiledes gjennom rolige og gledesfylte timer sammen med babyen din. Etter timen tar vi oss tid til en hyggelig prat på ullmatta og sikkert masse oppmerksom rundt de herlige små. 

Du trenger absolutt ikke å ha gjort yoga tidligere, men å ha gått Yogamamma del 1 - Gravidyoga, vil selvsagt være en fordel.

Start onsdag 6. oktober 2021 kl 1200, kr 1 895,- for 10 ganger.